Wednesday, November 25, 2009

croatia, partea 1

intr-o miercuri pe la 9 dimineata am plecat catre oradea. de acolo, am luat stanga catre arad, unde am trecut granita in ungaria, si am dormit o noapte la szeged, la matusa unui prieten.de la szeged ne-am dus mai departe si am trecut in croatia, unde am ajuns la osijek. un oras fain, micut, simpatic, care mi-o lasat o impresie buna. am mancat tot acolo mancare traditionala, pe numele ei burek, adica un fel de placinta cu carne/branza. o felie mare era 9 kuna, una mica 7.
de la osijek am trecut in bosnia hertegovina, cu tinta de destinatie sarajevo. tot timpu mi-am inchipuit sarajevo ca fiind o chestie mica si neagra, distrusa de razboi. o pula! un oras excelent, foarte fain, asezat pe mai multe planuri, in sensu de inaltime, foarte curat si civilizat. m-am ras de m-am cacat pe mine cand la iesire de pe autostrada, cand trebuia platit, i-am zis omului ca nu am moneda locala, doar euro, si se poate plati in euro? iar el mi-o raspuns "of course, we looooooove european moneeeey!!" toata bosnia cat am trecut si era lumina, am cautat intentionat toti sa vedem macar o casa cu un singur nivel, da nu am avut succes. ii mai fain si mai ingrijit de 10 ori decat la noi in tara, avand in vedere ceea ce s-o intamplat acolo.
dupe sarajevo, am condus am 250 de km intr-un peisaj asemanator cu cheile bicazului. adica stanca pe o parte si alta, drum intre ele, nici o localitate. la capatu drumului, am ajuns din nou in croatia, in dubrovnik.
dubrovniku ii cam perla turismului la marea adriatica. un fel de mamaia a noastra. plin de yahturi, de masini scumpe, de o eleganta adevarata, fara sa se depaseasca bunul simt. in campingu unde am stat mi-o fost frica prima noapte ca mi-am lasat chilotii si prosopu la uscat, si-mi era sa nu-mi fure porcii aia ceva. porcii aia adica vreo 3 elvetieni, veniti la un loc intr-un fel de bus-caravana, cu toate dotarile necesare, iar ei conduceau un jeep, un harley si un bentley. da nu s-o atins de haine, ceea ce m-am bucurat.
daca ajungeti prin dubrovnik, vizitati orasu vechi. ii o cetate construita pe mare, locuita, mai mare decat sighisoara, pavata toata cu marmura si cu restaurante faine, unde am servit o gramada de karlovacko si salata de caracatita.
dupa doua nopti de stat in dubrovnik, am plecat mai departe.
dupa plecarea din dubrovnik, si o atenta uitatura la harta, plus ca doream sa parcurgem toata coasta adriaticii, ne-am decis sa ne indreptam spre Split. drumul catre split te baga din nou prin bosnia-herzegovina, cam 10-12 km maxim, da la trecerea prin punctele de frontiera nu prea iti cere nimeni actele, probabil obisnuiti cu tranzitul.
pe drum...de-a dreptu minunat. apa cum am vazut doar in filme, munte care coboara direct in mare (cam cum ii toata croatia de altfel), drumuri bune, case mari pe malu marii care probabil costa cam cat ar castiga toata familia mea la un loc 20 de ani.
pe drum am dat de vreo 2-3 golfuri unde se putea face baie si sta, mai ales ca era de nudisti, fapt de care am profitat
ajunsi la Split, si probabil ghidati prost de gps, nu am fost foarte impresionat. parea asa un oras comunist, cu multe blocuri, pe malu apei. pozele ulterioare de pe net m-o facut sa imi dau seama ca nu-i chiar asa, da io unu nu am vazut cu ochii zonele alea.
asa ca, am mers mai departe in zona Dalmatia, si total intamplator am dat de Trogir, un orasel mic situat vizavi de o peninsula. daca ajungeti, recomand campingu Rozak, ii fix pe malu marii, adica cort pe malu marii, bere pe malu marii, si nu ii nici o problema daca adormi pe sezlong toata noaptea sau peste zi, nu vine nimeni sa faca scandal ca stai pe ele sau sa-ti ceara banii insistent. oricum, taxa era de 10 kuna/zi, adica 5 lei pe romaneste.
in paranteza fie zis, pt mine sederea la trogir o fost cea mai placuta si faina, poate pentru pozitia campingului si pt preturile mult mai mici decat pana in momentu ala.
de la trogir am purces mai departe, luand directia Rijeka, urmand ca din Senj sa o luam spre partea continentala catre parcu national Plitvice. nimic de mentionat in mod special aici, decat oprirea in Zadar, centru vechi a lui, plus ca am putut vedea cum trebe primu meu apus in mare. care nu am mai vazut din astea.

biserica din osijek:


sarajevo:


podu din dubrovnik:


spre panama:


si altii se mira:


zidul orasului vechi:


intrare:


in cetate:


cartier marginas:


tot o parte a cetatii:


librarie nocturna:


golf:


turn


trogir:


stand pe malu marii:


tot mai sus:


parcare:


Zadar:


podul "Pag":


pod rosu:


catre camping:


apus:


No comments:

Post a Comment